Recenzia NATO - Výzva NATO a 5G

10.05.2021 Zdroj: www.nato.int 5G sieť

Polemika o 5G vyvrcholila začiatkom roku 2019. Mnoho spojencov sa začalo obávať bezpečnosti budúcich obchodných a vojenských komunikácií v rámci Aliancie predovšetkým - ale nielen - z dôvodu rizík, ktoré predstavujú dodávatelia, ktorí nie sú spojencami. Po mesiacoch diskusií a debát vedúci predstavitelia NATO na stretnutí v Londýne v decembri 2019 zdôraznili význam „bezpečnosti komunikácií vrátane 5G“ a uznali „potrebu spoliehať sa na bezpečné a odolné systémy“.

Zatiaľ čo na začiatku roku 2019 sa komunikácia 5G stala diskutovanou verejnou a politickou otázkou, cesta k 5G sa začala roky skôr vďaka pokroku v oblasti technológií, ako aj multilaterálnym dohodám o štandardizácii.

Technologický pokrok zahŕňa zmeny v dizajne celej siete, ktoré umožňujú zvýšenú spektrálnu účinnosť prostredníctvom mnohých signálnych ciest (MIMO: viacnásobný vstup, viacnásobný výstup). Pokrok v elektromagnetickom inžinierstve umožňuje efektívny prenos dát vysoko odolných voči odrazu a rušeniu (tvarovanie lúčov a OFDM: multiplexovanie s ortogonálnym frekvenčným delením). Pokrok v softvéri pomáha zabezpečiť lepšiu kvalitu komunikácie pomocou algoritmov v pôvodnom aj prijatom dátovom toku (polárne kódovanie).

Dohody o štandardoch a technických otázkach dosiahnuté na rôznych fórach - vrátane svetového kongresu mobilných technológií organizovaného asociáciou Global System for Mobile Communications Association a Medzinárodnej telekomunikačnej únie - umožnili priemyselnému ekosystému pokrok.

Výsledkom bolo, že do konca októbra 2019 spustilo 50 mobilných operátorov komerčné služby 5G v 27 krajinách. V rokoch 2018 až 2019 navyše niekoľko európskych krajín vrátane Fínska, Talianska a Španielska usporiadalo aukcie viacpásmového spektra 5G - kľúčový krok pri zavedení sietí 5G.

Prečo je to dôležité?

Zvýšená pozornosť venovaná 5G spočíva v štyroch hlavných dôvodoch týkajúcich sa telekomunikácií.

Po prvé, telekomunikácie sú podporná technológia, ktorá môže riadiť ekonomický rast v celej ekonomike. Predpovedné modely napríklad predpovedajú, že siete 5G dodajú medzinárodnej ekonomike bilióny dolárov ekonomickej hodnoty. Rovnako ako 4G rozpútala významnú vlnu technologickej transformácie - od iPhone a Google.maps po Instagram a Whatsapp cez Uber a Snapchat - aj siete 5G majú priniesť podobné efekty.

Po druhé, v telekomunikáciách vo všeobecnosti prevláda výhoda prvého hráča: subjekty, ktoré vstupujú na trh prvý raz, môžu nazhromaždiť obrovskú ekonomickú hodnotu a ponechať malý priestor pre konkurenciu. Aktéri - od spoločností po krajiny - majú teda silnú motiváciu upevňovať svoje postavenie a maximalizovať ekonomickú návratnosť.

Po tretie, telekomunikácie majú strategický rozmer: rýchlosť, kvalita a množstvo informácií sú pre konkurenciu v digitálnom svete rozhodujúce.

A konečne, vzhľadom na dôležitosť informácií v moderných ekonomikách, sú telekomunikácie všeobecne a oprávnene považované za strategické odvetvie. Spoločnosti prenášajú súkromné ​​a často citlivé informácie. Vlády zdieľajú rôzne typy údajov vrátane utajovaných skutočností.

Telekomunikácie novej generácie ovplyvnia všetky aspekty spoločnosti, od dopravy po zdravotnú starostlivosť, ako aj naše vojenské operácie.

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg - Zasadnutie ministrov obrany, Brusel, 25. októbra 2019

5G a Čína

Ďalším dôležitým dôvodom, ktorý 5G priťahuje osobitnú pozornosť, je to, že poprednými hráčmi v tejto technológii nie sú západné, japonské alebo juhokórejské spoločnosti, ale skôr čínske spoločnosti ako Huawei a ZTE.

Nárast čínskych operátorov v tejto oblasti vysvetľuje niekoľko faktorov. Jedným z nich sú odborné znalosti a skúsenosti, ktoré získali pri neúspešnom uchádzaní sa o účasť v súťaži 3G pred viac ako desiatimi rokmi. Následne čínska vláda zahájila veľké verejné investície v tejto oblasti a vyvinula koherentnú stratégiu, zatiaľ čo súkromné ​​spoločnosti uskutočňovali výskum a patentovali svoje kľúčové technológie. Čínske spoločnosti tiež požívajú konkurenčnú výhodu, najmä keď pristupujú k zahraničným trhom na 5G: doma môžu rátať s rozsiahlou dostupnosťou optických vlákien, veľkým nasadením malých buniek, vyššou dostupnosťou spektra v nízkofrekvenčných pásmach a vyspelosťou 4G , ako aj obrovský domáci trh a nízke výrobné náklady.

Čínske, japonské a juhokórejské spoločnosti už dlho hrajú dôležitú úlohu na telekomunikačných trhoch po celom svete. V skutočnosti sú spoločnosti Huawei a ZTE z Číny, ako aj Nec (Japonsko) alebo Samsung (Južná Kórea) kľúčovými dodávateľmi v súčasných sieťach 4G. Úloha čínskych spoločností v komunikácii 5G má však veľmi odlišný význam.

S 5G - zahŕňajúcou masívnu komunikáciu medzi strojmi - nebude všesmerová kybernetická obrana účinná, pretože nebude možné udeliť prístup výlučne autorizovaným zariadeniam. Vo výsledku exponenciálne rastie riziko a potenciálna závažnosť útokov. Dôležitejšia úloha softvéru pri virtualizácii sietí tiež umožní integrátorom zariadení (tj. potenciálne čínskym spoločnostiam) širší a hlbší prístup k sieťovým operáciám (tj. údajom), čo vyvoláva vážne otázky týkajúce sa dôvery a spoľahlivosti.

Inými slovami, zmeny v technológiách majú vážne politické dôsledky, najmä preto, že čínske spoločnosti majú priame politické väzby na svoju vládu vrátane spravodajskej komunity. Čínska vnútorná politika v oblasti veľkých dát - založená na rozsiahlom dohľade a obmedzenom súkromí - je v rozpore so systémami hodnôt, etiky a práva iných krajín.

A nakoniec, čínske spoločnosti boli v posledných rokoch opakovane obviňované z krádeže duševného vlastníctva a využívania počítačovej špionáže na prístup k chráneným informáciám. Testy na čínskych elektronických zariadeniach tiež často odhalili chyby zabezpečenia, vrátane zadných vrátok, ktoré môžu viesť k priamemu prenosu údajov do Číny.

Spojenci NATO a 5G

Do vlaňajšieho decembra NATO nezaujalo nijaké stanovisko k komunikácii 5G. Ani po stretnutí vedúcich predstaviteľov v Londýne skutočne nevznikla jednotná politika alebo pozícia. Pri pohľade na reakciu spojencov môžeme identifikovať päť hlavných skupín: dotknutú osobu, zákonodarcov, nerozhodnutých, skeptikov a tých, ktorí sa zavčasu ujali.

Dotknuté osoby

USA sú dodnes jedinou krajinou NATO, ktorá prijala účinné kroky na obmedzenie prístupu k svojej sieti 5G čínskym spoločnostiam ako Huawei alebo ZTE. Dôležité však je, že zákaz americkej administratívy ohlásený v máji 2019 ešte nenadobudol platnosť z dôvodu 90-dňových predĺžení, ktoré boli obnovené štyrikrát.

Kongres prijal niektoré návrhy zákonov so širokým konsenzom oboch strán - napríklad takzvaný zákon „rip and replace Act“ (zákon bol podpísaný prezidentom Trumpom v marci 2020) - ktorý núti spoločnosť Huawei a ďalšie čínske spoločnosti dodržiavať prísnejšie bezpečnostné kontroly alebo v ostatných prípadoch podporujte západné spoločnosti v súťaži 5G.

Rovnakým spôsobom v máji 2020 americké ministerstvo obchodu oznámilo zmenu a doplnenie svojho zoznamu subjektov, na základe ktorého spoločnosť Huawei podlieha individuálnym licenčným požiadavkám na vývoz. Cieľom rozhodnutia zameraného na akvizíciu polovodičov od spoločnosti Huawei je výrazne znížiť konkurencieschopnosť spoločnosti. Spoločnosť Huawei nakoniec potvrdila, že takáto novela by ohrozila jej samotné prežitie. Ministerstvo zahraničných vecí USA podobne spustilo „Čisté siete 5G“, čo je plán stanovenia „čistej cesty“ pre spojencov USA s vylúčením čínskych dodávateľov z ich sietí.

Zákonodarcovia

Niektorí spojenci, napríklad Taliansko, nezadali zákaz čínskym výrobcom zariadení 5G, ale už sa zaviazali dodržiavať prísnejšie predpisy. Koncom roka 2019 talianska vláda schválila zákon, ktorým sa ustanovuje „Národný smer kybernetickej bezpečnosti“, ktorým sa zaviedli prísnejšie pravidlá a postupy na hodnotenie bezpečnosti zariadení 5G.

Do rovnakej kategórie patrí Nemecko. Napriek vášnivej internej diskusii sa od federálnej vlády neočakáva zákaz čínskych spoločností z jej siete 5G. Deutsche Telekom už oznámil, že bude pokračovať v spolupráci s čínskymi poskytovateľmi 5G.

Nerozhodnutí

Pozície niektorých krajín NATO sa v priebehu času vyvíjali a postupne prijímali prísnejší postoj.

Česká republika podpísala 6. mája 2020 s USA spoločné vyhlásenie o bezpečnosti 5G, v ktorom uviedla zámer „posilniť našu spoluprácu v oblasti 5G“ a určiť, či je sieť „predmetom neprimeraného cudzieho vplyvu bez nezávislého súdneho preskúmania“.

Podobne po fáze počiatočného hodnotenia v januári 2020 grécka vláda spomalila zavádzanie infraštruktúry 5G z dôvodu „národnej bezpečnosti a ochrany kritickej infraštruktúry krajiny“.

Ďalším príkladom je Spojené kráľovstvo. Britská vláda pôvodne v januári 2020 oznámila 35-percentný limit účasti spoločnosti Huawei v „inej ako základnej časti“ 5G siete, pričom ju úplne vylúčila z „základnej časti“. Neskôr, v máji 2020, zaujala Downing Street inú pozíciu a navrhla „klub 5G“ pozostávajúci z 10 demokracií (krajiny G7 spolu s Austráliou, Indiou a Južnou Kóreou), ktorý by vytvoril alternatívnych dodávateľov zariadení 5G a ďalších technológií, aby sa nemusel spoliehať na Čínu. .

Skeptici

Drvivá väčšina spojencov nebránila ani neobmedzila úlohu čínskych spoločností v ich 5G infraštruktúre.

Napríklad vo Francúzsku si Orange a Vodafone už vybrali pre svoje 5G siete Ericsson (Švédsko) a Nokia (Fínsko). Vláda aj spravodajská komunita napriek tomu naznačili, že nevidia žiadny pádny dôvod na vylúčenie ďalších zahraničných poskytovateľov. Rovnako belgická vláda oznámila, že zavedie obmedzenia iba pre „nespoľahlivých dodávateľov“. Ostatní spojenci, napríklad Kanada, zatiaľ neprijali nijaké rozhodnutie o čínskych spoločnostiach.

Prvotní adoptéri

A konečne, iná skupina krajín už prijala čínsku technológiu 5G a vzhľadom na vysoké náklady na obnovu infraštruktúry je nepravdepodobné, že by ustúpila. V rámci NATO sú to Maďarsko a Španielsko.

Pre Alianciu alebo niektorých jej spojencov je však dôležitých niekoľko osôb, ktoré najskôr adoptujú, hoci nie sú krajinami NATO. V Európe to je Írsko, ktoré je členom EÚ, a Srbsko, potenciálny budúci člen EÚ, a Švajčiarsko. Medzi štátmi Perzského zálivu sú ďalšími príkladmi Bahrajn, Kuvajt, Omán, Saudská Arábia a Spojené arabské emiráty, ktoré v rôznej miere hostia vojenské základne alebo personál rôznych spojencov NATO. V Ázii, Indonézii a na Filipínach patria medzi krajiny, ktoré prijali technológiu 5G spoločnosti Huawei.

Kde ďalej?

Diskusia o 5G bude pokračovať v nasledujúcich mesiacoch a rokoch a je pravdepodobné, že táto otázka nadobudne ďalší význam, keď sa vojenská komunikácia začne meniť na 5G.

V budúcnosti bude mať zásadný význam využitie týchto nových technologických príležitostí pre velenie a riadenie, komunikáciu, ako aj na iné účely, najmä pre NATO. Bez komunikácie 5G bude na bojisku ťažké plne využívať veľké dáta, umelú inteligenciu a cloud computing.

Je dôležité, aby všetci spojenci ovládali diskusiu a porozumeli dôsledkom tohto prechodu: na hospodárskej, politickej a vojenskej úrovni. Je to nevyhnutné na zabezpečenie poskytovania výcviku, ako aj vývoja nových koncepcií prevádzky a vhodných zmien v obstarávaní a štruktúre síl.

Diskusia by mala byť zároveň podložená rozumnými technickými, hospodárskymi a strategickými úvahami (vrátane súdržnosti v rámci Aliancie). Z tohto dôvodu by sa modulárne architektúry - v ktorých otvorené rozhrania umožňujú vzájomnú integráciu zariadení od rôznych dodávateľov - mohli v nasledujúcich rokoch stať životaschopnou voľbou na zosúladenie rôznych požiadaviek a úvah. Bez jediného dominantného hráča by toto riešenie mohlo spojencom umožniť dosiahnuť bezpečnosť bez zníženia ich ekonomickej efektívnosti, mať prístup k efektívnej a odolnej komunikačnej sieti bez prerušenia dodávok.

Zdroj: www.nato.int


UPOZORNENIE

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.


Mohlo by vás tiež zaujímať
Najčítanejšie