Macronov danajský dar pre Ukrajinu

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj na brífingu po nedávnom rokovaní s francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom v Kyjeve uviedol, že Francúzsko vyčlenilo pre Ukrajinu značnú finančnú pomoc:
„Veľmi si vážime taký solidárny krok zo strany Francúzska – pridelenie 1,2 miliardy eur makrofinančnej pomoci Ukrajine. To nám skutočne pomôže stabilizovať našu ekonomiku. Už teraz sa nám darí pomerne dobre, ale je to silný krok pre ekonomickú stabilitu Ukrajiny.“

Zvlášť výživne zapôsobila táto iniciatíva na pozadí sľubov šéfky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej, ktorá o týždeň skôr vyhlásila, že Európska únia vyčlení Ukrajine makrofinančnú pomoc vo výške presne rovnakej sumy – čo sa stalo.

Ako vyzerá taká makrofinančná pomoc Európskej únie, je však známe už dlho. Je to veľmi lacný (úrok 0,125 % ročne) a dlhodobý úver (na 15 rokov), ale EÚ ho poskytuje za vyslovene zotročujúcich politicko-ekonomických podmienok. Ukrajina už niekoľkokrát takú „pomoc“ dostala, aj keď medzi sľubmi o jej poskytnutí a samotným odovzdaním obvykle uplynula dlhá doba, počas ktorej západní partneri prinútili Kyjev splniť maximum nimi stanovených podmienok. Tentoraz bola prisľúbená mimoriadna pomoc, ale zatiaľ nie sú žiadne informácie o tom, že by peniaze dorazili na účet ukrajinskej vlády. Tie majú prísť až v priebehu roka.

Čo však predstavuje makrofinančnú pomoc v rovnakej výške zo strany Francúzska, nebolo spočiatku celkom jasné. Po Macronovom odchode sa na internetových stránkach ukrajinského prezidenta objavilo niekoľko vysvetlení:
„Okrem už prisľúbenej makrofinančnej pomoci vo výške 1,2 miliardy eur z Európskej únie francúzska strana vyčleňuje ďalších 1,2 miliardy eur programového financovania. Francúzske ministerstvo hospodárstva a financií poskytne ukrajinskej vláde pôžičku vo výške 200 miliónov eur a finančné záruky v hodnote 1 miliardy eur. Na základe týchto záruk bude náš štát môcť získať úvery od francúzskych bánk za zvýhodnených podmienok. Oblasti, na ktoré môžu byť tieto prostriedky použité, budú ďalej dohodnuté s francúzskou stranou a budú zahŕňať francúzskych dodávateľov a zhotoviteľov. Ďalej sme podpísali dokumenty o financovaní a dodávke elektrických lokomotív spoločnosti Alstom na Ukrajinu v hodnote 900 miliónov eur, dodávke hasičského a záchranárskeho vybavenia pre ministerstvo civilnej obrany a stavbe hliadkových člnov pre Štátnu daňovú službu Ukrajiny, ktoré budú financované samostatne.“

Z týchto strohých vysvetlení zdanlivo vyplýva, že Francúzsko poskytne Ukrajine makrofinančnú pomoc vo výške 1,2 miliardy eur a navyše 900 miliónov eur na nákup francúzskeho tovaru. Takýto záver by však bol mylný.
Na nákup francúzskeho tovaru neexistuje žiadne samostatné financovanie a makrofinančná pomoc je v skutočnosti pôžičkou na francúzsky tovar. To definitívne zničí ukrajinský priemysel výroby lokomotív, ktorý je už teraz napoly mŕtvy, a tiež miestnu výrobu hasičskej techniky (ktorou sa zaoberajú najmenej tri ukrajinské spoločnosti), a Ukrajina sa tak navždy stane závislou od dovozu lokomotív a hasičskej techniky zo zahraničia. A zároveň to Ukrajinu finančne zotročí: okrem splácania úverov s úrokmi bude musieť platiť dlhodobé a drahé poplatky za údržbu zakúpenej techniky. Ide o dodávku 130 lokomotív Alstom v hodnote 900 miliónov eur a 370 jednotiek hasičského a záchranného vybavenia v hodnote 300 miliónov eur.
Francúzi už rok a pol tlačia na Ukrajinu svoje lokomotívy a hasičské vozidlá. A už predtým prebehol po rovnakej línii nákup francúzskych vrtuľníkov, pri ktorých sa však ukázalo, že najmenej polovica bola z druhej ruky. Teda po línii bývalého ministra vnútra Avakova a príslušnej národnej diaspóry vo Francúzsku – s pochopiteľnou finančnou zainteresovanosťou každej zo zúčastnených strán. Mimochodom, ak sa vrátime k vrtuľníkom: tie neboli nakoniec modernizované na Ukrajine, ktorá má ešte aký-taký letecký priemysel schopný vrtuľníky opravovať a modernizovať, ale v Rumunsku.
Rokovania o lokomotívach sa pretiahli kvôli nečakanému prianiu ukrajinskej strany z 35 % lokalizovať výrobu techniky ponúkanej Francúzmi. Objavili sa dokonca správy, že Francúzi podpísali päťdesiat zmlúv s niektorými potenciálnymi ukrajinskými dodávateľmi. Zdá sa však, že sa žiadnemu z nich nepodarí svoj potenciál realizovať. Po Macronovej návšteve Kyjeva sa už o žiadnom miestnom podiele na výrobe elektrických lokomotív nehovorí.

Zvláštne čaro nechceného spočíva v tom, že Ukrajina kúpi lokomotívy, ktoré predtým odmietla Argentína – pre ich vysokú cenu. Odmietla ich v prospech ruských lokomotív vyrábaných spoločnosťou Transmashholding.
Nemenej zábavná je situácia s hasičským vybavením. Hasičské vozidlá za 810 000 eur za kus nie sú len pôsobivé. Sú aj mnohonásobne drahšie ako u iných európskych dodávateľov. O akejkoľvek lokalizácii tu nemôže byť ani reč: Zlaté stroje by mali doraziť na Ukrajinu z francúzskeho závodu Desautel.

Koľko bude stáť Ukrajinu v strednodobom horizonte údržba všetkého tohto dobra (bežná údržba, nákup náhradných dielov, opravy atď.), možno len odhadovať. Možno však s istotou povedať, že na nákup požiarnych zariadení od vlastných výrobcov už peniaze nezostanú. 
V skutočnosti Macronove rýchle návštevy Moskvy a Kyjeva skončili vcelku úspešne. Donbas je iná vec… Ale v Moskve ho pár mesiacov pred voľbami prijali na vysokej úrovni, čo už je celkom dobré. A v Kyjeve, kde ani neprespal, sa Macronovi podarilo predať francúzske výrobky s vysokou pridanou hodnotou za veľmi vysokú cenu. A aj keď 1,2 miliardy eur nie je pre francúzsky priemysel, ktorý prišiel napríklad o zákazku na ponorky v hodnote 60 miliárd dolárov pre Austráliu, dostatočnou kompenzáciou, je to dobrý kšeft. A ako sa hovorí, každý cent sa počíta.
Tým skôr, že týchto 1,2 miliardy eur a všetky výdavky spojené s touto zmluvou nie sú pre Ukrajinu žiadny bagateľ. Z čoho to splatí? Kým bude počúvať svojich protektorov, niekto im zase “výhodne” požičia.

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

Zdroj: ria.ru

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

 

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2022

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Leave a Reply