Dokumenty
Obrázky
Videá
Fórum
 
 

KOHO V SKUTOČNOSTI CHRÁNI ŠTÁTNA OCHRANA SPOTREBITEĽA?


KOHO V SKUTOČNOSTI CHRÁNI ŠTÁTNA OCHRANA SPOTREBITEĽA?

Nedávno sa médiami prehnal prípad pasažiera leteckej spoločnosti United, ktorého násilím vyviedli z lietadla, pretože potrebovali miesto pre prepravu svojej posádky, ktorá bola mimo službu. Pasažier mal platnú letenku, platnú miestenku do lietadla a žiadnym spôsobom neporušil pravidlá prepravy.

Nepoznám presne americké reálie v oblasti ochrany spotrebiteľa. Preto bude tento text o ich európskej verzii. Ktorou nás, pasažierov leteckých spoločností (LS), chráni naša milovaná európska byrokracia.

Ochranu cestujúceho v leteckej doprave predávajú byrokrati hlavne pomocou kompenzácie za meškanie letu, ktoré je pripísané na vrub leteckej spoločnosti (LS). Napríklad, ak do cieľovej destinácie na krátkej vzdialenosti (do 1500 km) priletíte s omeškaním viac, ako 3 hodiny, máte nárok na kompenzáciu vo výške 250 eur. Ak vás podobné meškanie postihne pri diaľkovom (nad 3500 km) lete, máte nárok na kompenzáciu vo výške 600 eur.

Jediné prostriedky, ktoré má LS, sú platby cestujúcich za letenky a iné služby LS. Preto aj odškodnenie bude vyplatené z týchto peňazí. Keďže regulácii podliehajú všetky lety všetkých LS, smerujúce z/do Európskej únie, jedná sa v skutočnosti o plnenie neviditeľného poistenia, ktoré ste si zaplatili v cene letenky. Drvivú väčšinu meškaní spôsobí náhodná udalosť, ktorú LS nemôže reálne ovplyvniť do tej miery, že by výskyt udalostí vedela obmedziť výrazne viac, ako iné LS. Porucha na lietadle, ochorenie posádky a podobné udalosti sú proste súčasťou reálneho života. LS majú tony štatistických dát, z ktorých vedia zistiť pravdepodobnosť výskytu náhodných udalostí, ktoré budú musieť kompenzovať. Z hľadiska ekonomiky proste toto riziko musia započítať do ceny svojich služieb.

Európska ochrana cestujúceho proti meškaniu leteckého spoja je v skutočnosti poistenie proti meškaniu, ktoré je cestujúci donútený zaplatiť v cene letenky. Pravdepodobnosť poistných udalostí je pre všetky LS približne rovnaká, ochrana teda znamená zvýšenie cien leteniek o nie každým chcené poistné. Nie každý cestujúci vie o tom, že má právo na kompenzáciu a nie každý dokáže o kompenzáciu správne požiadať. A tak ochrana vygenerovala biznis pre spoločnosti, ktoré za vás kompenzácie budú vymáhať. Za odmenu (cca 25%), samozrejme. Celý tento biznis je hradený z cien leteniek, zaplatených chránenými cestujúcimi.

Predstavme si ale udalosť, ktorá sa v angličtine volá overbooking, odmietnutie nástupu do lietadla. Pokúste sa vžiť do nasledujúcej situácie: Dlhšiu dobu dopredu si zakúpite spiatočnú letenku z Viedne do San Francisca. S prestupom (napríklad) vo Frankfurte. Pri check-ine vo Viedni dostanete palubné vstupenky (miestenky) na dva lety: Viedeň Frankfurt a Frankfurt San Francisco. Obe s uvedením presného miesta na sedenie. Vo Frankfurte čakáte na lietadlo do San Francisca. Zrazu vás vyvolajú k pracovníkom LS a tí vám oznámia, že dnes nepoletíte. Napriek tomu, že máte v rukách miestenku na konkrétne miesto, do lietadla vás nepustia. Poletíte na druhý deň a dostanete kompenzáciu vo výške 600 eur. Plus ubytovanie v hoteli.

Ako sa vôbec môže stať, že LS na konkrétny let predá viac leteniek, ako je kapacita lietadla? Letenky sa totiž nepredávajú len na konkrétne termíny. Síce oveľa drahšie, ale môžete si kúpiť aj flexibilnú letenku, kde si dátum letu môžete meniť bez ďalších poplatkov. Ďalej pravidelní cestujúci s danou LS po dosiahnutí určitého statusu (veľa nalietaných letov, či míľ) majú garantované, že povedzme ešte 24 hodín pred odletom dostanú kúpiť letenku na daný let. Áno, bez ohľadu na to, že všetky sedadlá na tento let už LS predala. Z druhej strany: LS má svoje štatistické dáta a vie, že istá časť cestujúcich sa k odletu z rôznych príčin nedostaví. Takže risknú predať viac leteniek s nádejou, že toľko cestujúcich reálne na nástup nepríde.

Rozoberme si možnosti LS v prípade, že sa na nástup dostaví viac cestujúcich, ako je kapacita lietadla:

Overbooking sa týka primárne ekonomickej triedy. V lietadle ale bývajú aj lepšie triedy. Napríklad biznis trieda. Preto v prípade, že preplnená je len ekonomická trieda, budú mať niektorí pasažieri šťastie a budú presunutí do vyššej triedy. Toto je z pohľadu cestujúceho svetlá stránka overbookingu. Za cenu letenky v economy letieť v economy premium, či až v biznis triede.

Čo však v prípade, že lietadlo je preplnené komplet? LS sa bude pokúšať presvedčiť nejakých cestujúcich, aby za istú kompenzáciu leteli až nasledujúcim spojom. Aj keď overbooking pokladám za dosť nečistú praktiku, pokiaľ by to presviedčanie bolo v trhových podmienkach, vedel by som to akceptovať. LS by musela zvyšovať ponuku kompenzácie až dovtedy, pokiaľ by sa nenašiel potrebný počet cestujúcich, ktorí budú ochotní letieť neskorším letom.

Letecké spoločnosti si však našli inú cestičku. Dohodli sa so štátnym regulátorom, že v prvom rade overbooking legalizujú. Že už to nebude nejaké významné porušenie dohody (vo forme zakúpenej letenky) medzi cestujúcim a LS, ale akceptovateľná praktika. Dohodli si tiež maximálnu kompenzáciu, ktorú budú musieť v tomto prípade zaplatiť. Výška kompenzácií je v prípade európskej ochrany nehanebne nízka a jednoznačne výhodná hlavne pre LS. Vám sa to môže zdať dobrý biznis. Kúpiť si vyššie spomenutú letenku Viedeň San Francisco za 600 eur, následne oželieť jeden deň strávený vo Frankfurte, ale mať tú cestu zadarmo. Akurát za to miesto, ktoré ste uvoľnili, zinkasovala LS sumu v násobkoch vyplatenej kompenzácie. Taká letenka môže stáť aj 1500-2000 eur.

Následkom medializácie amerického prípadu sa americké LS rozhodli zvýšiť kompenzácie za overbooking. Naši európski byrokrati však naďalej chránia a výrazne zvýhodňujú letecké spoločnosti. Overbooking je totiž vedomé jednanie LS s cieľom maximalizovať sumu za cestujúceho. Ak môžu na poslednú chvíľu predať miesto v lietadle za 1500 eur, tak vám veľmi radi vrátia vašich 600 eur za letenku a posadia vás do neskoršieho lietadla na miesto, ktoré by aj tak neobsadili.

Chcel by som upozorniť ešte na jednu vec: Ak do lietadla z Frankfurtu do San Francisca nastúpite a odletíte, ale to lietadlo sa po hodine bude musieť kvôli poruche vrátiť späť, stane sa zázrak. LS bude zrazu potrebovať prepraviť do cieľovej destinácie stovky cestujúcich, s ktorými predtým nepočítala. A miesta pre nich sa zázrakom nájdu. Nie, LS nemajú žiadne náhradné lietadlá, ktoré nečinne kdesi trčia nevyužité. LS majú dohody s ostatnými LS pre podobné prípady. Pre prípady NÁHODNÝCH udalostí, ako sú poruchy. Pre stovky postihnutých cestujúcich nájdu miesta v letoch iných LS (nezávisle na aliancii). Z Frankfurtu do San Francisca možno poletíte cez Paríž, Londýn, New York ..... ale nebudete musieť čakať na ďalší priamy spoj Lufthansy. A pritom dostanete rovnakú kompenzáciu (600 eur), pretože do cieľa sa dostanete určite s meškaním viac, ako 3 hodiny.

Prečo v prípade poruchy LS nájde miesto pre stovky cestujúcich na najbližšie lety u rôznych iných LS, kým v prípade overbookingu budete musieť čakať na let danej LS? Pretože v prvom prípade ide o náhodnú udalosť, kde má miesto solidarita LS medzi sebou. Ale v prípade overbookingu nejde o náhodnú udalosť, ale o cielenú snahu zvýšiť zisk. Čím väčšia miera plánovaného overbookingu, tým väčšia možnosť zinkasovať za letenky viac peňazí od VIP pasažierov.

Všimnite si, že kompenzácie pri náhodnej udalosti a kompenzácie pri na vyšší profit cielenom vyradení cestujúceho z prepravy sú rovnaké (600 eur za dlhý let), pričom pri náhodnej udalosti sa do cieľa dostanete typicky skôr. Ešte stále sa vám zdá, že ochrana cestujúceho je nastavená vo váš prospech?

Socializmus vo svojej európskej podobe má jednu úžasnú schopnosť. Dokáže presvedčiť ľudí, že opatrenia v prospech korporátnych kamarátov sú skutočne robené s cieľom pomôcť občanovi. Úplne dokážem pochopiť, že aj vyššie popísanú ochranu cestujúceho v leteckej preprave môžu ľudia považovať za prínosnú pre seba samých. O to viac sa prihováram za kritické hodnotenie aj tých vecí, ktoré sa zdajú byť prínosom. Pokúsil som sa popísať prípad regulácie, kde to nie sú nejaké vedľajšie dopady, ale priame dopady regulácie, ktorá je v skutočnosti ochranou niekoho iného, ako občana, klienta, cestujúceho.



Author: Tibor Pospisil # HemyXuho27
Svet2017-04-252
-
 55%  ( 1 people voted )
+
Autor clanku tomu zjavne nerozumie. Akej regulacie a aky socializmus? Aj ked regulacie mozu stanovit hornu hranicu kompenzacie pre cestujuceho ktoremu nedovolili odletiet, ale ta je dobra len nato aby cestujuceho nenapadlo si sudnou cestou vymahat viacej. Nikto leteckym spolocnostiam nemoze zakazat aby odskodnili cestujuceho vyssou sumou nez je ta horna hranica urcena tou regulaciou. United Airlines vdaka neschopnemu, hlupemu a lakomemu managementu spravili obrovsku chybu ktorou si sami zbytocne sposobili mnohomilionove straty. Strata reputacie, strata zakaznikov (zdrava a fungujuca konkurencia o ktorej mimochodom europski bolsevici co sa pchaju do vsetkych moznych aj nemoznych EU struktur nemaju ani paru, jednoducho nepusti), prehrany sudny spor a pokles akcii spolocnosti, to je milion krat viacej nez by ich to stalo keby sa pri ponukanej vyske odskodnenia nezastavili pri trapnej sume 800 USD. Keby ponuka dosiahla 2 ci 3 tisice dolarov tak by sa ludia o nu zacali bit a UA by to namiesto obrovskych strat co som spominal cele vyslo na menej ako 10 tisic USD. O tom ako United Airlines teraz musia bojovat o priazen zakaznikov ktorych stratili svedci aj pomerne cerstva sprava - UA oznamili verejnosti ze cestujucim za vzdanie sa svojho miesta v lietadle budu ponukat sumu az 10 tisic USD. Mimochodom sudny proces s tym cestujucim ktoreho nasilim vyvliekli z lietadla uz UA prehral a cestujuceho podla nariadenia sudu odskodnil sumou ktorej vyska nie je verejna.
Zolk # DiqeXora43
-
 50%  ( 0 people voted )
+
2017-04-29 09:22:26 ae1448f5
Good post.Thanks.Visit https://www.essayguardian.com
ronrogers # PesoBawa75
-
 50%  ( 0 people voted )
+
2017-07-20 06:29:45 3b5cd911

Meno:

Čo je tripcode?
Tripcode je hash hesla, pomocou ktorého môžete byť identifikovany od ostatných. Toto nevyžaduje registráciu a budete aj naďalej anonymný. Heslo sa neuloží na server.
Tripcode:
(odporúčané)
Čo je toto?
Anti-spam ochrana proti robotom. Vpíšte prosím dve číslovky v desiatkovej podobe.
jeden   j
(zadajte číslicami)

Podmienky používania služieb dolezite.sk beriem na vedomie a súhlasim s nimi. Kliknúť tu pre celý text.

Voliteľné URL video, obrázok alebo Google mapa:







Podporte nás aj cez BITCOINY



12KLBuVu1m6seK23BatQAMBtyngMKtKacn

V prípade, že chcete prispieť na chod dolezite.sk môžete tak učiniť zaslaním akéhokoľvek finančného príspevku na účet 420 208 3850 / 8360 mBank (SK47 8360 0000 0042 0208 3850), variabilný symbol: 4444.
Do účelu platby môžete uviesť Vaše meno, ktoré bude zverejnené s poďakovaním. Vyzbierané finančné prostriedky budú použité na skvalitňovanie a chod dolezite.sk.
Najlepšie za týždeň
Najčítanejšie za týždeň

Kde sa berú zlí ľudia?


  Kde sa berú zlí ľudia?
Sociologické a psychologické experimenty už zo svojej podstaty atakujú hranice porušovania etiky, morálky či práva. Nikdy sa ich nerobilo veľa a tie, ktoré sa kedysi vykonali, dnes už ...
Vládam sa začína Bitcoin páčiť
ZÁNIK SVOBODY JEDNOTLIVCE ZNAMENÁ ZÁNIK NAŠÍ (EUROATLANTICKÉ) CIVILIZACE. DOJDE NÁM TO JEŠTĚ VČAS?
KOHO V SKUTOČNOSTI CHRÁNI ŠTÁTNA OCHRANA SPOTREBITEĽA?

Porušovanie listového tajomstva v podaní Andreja Danka


Porušovanie listového tajomstva v podaní Andreja Danka
V dôsledku rozhodnutia Andreja Danka dochádza v NR SR k porušovaniu listového tajomstva. Ako totiž odhalil Igor Matovič z OĽaNO, predseda parlamentu nariadil, aby boli poslancom kontrolovan...
Konečne vyhrávame nad Čechmi, aspoň v rámci regulovania
Koncesionárske poplatky bolia a tak je to dobre
Potrebuje každý operačný program vlastné logo?

PROTIVLÁDNÍ DEMONSTRACE VE VENEZUELE SE VYMYKAJÍ KONTROLE, JSOU HLÁŠENY STOVKY ZRANĚNÝCH


PROTIVLÁDNÍ DEMONSTRACE VE VENEZUELE SE VYMYKAJÍ KONTROLE, JSOU HLÁŠENY STOVKY ZRANĚNÝCH
Středeční masové protivládní demonstrace ve Venezuele mají dalšího mrtvého a přes 160 zraněných, informovala dnes agentura DPA...
VENEZUELA, apríl 2017: ČIRÁ HRŮZA
KUBÁNCI CHTĚJÍ KAPITALISMUS
Venezuela a Farma zvířat

RAKOUSKÝ PREZIDENT ODHALIL SVÉ POSTOJE: „ŽENY, ZAHALTE SE“


RAKOUSKÝ PREZIDENT ODHALIL SVÉ POSTOJE: „ŽENY, ZAHALTE SE“
„Bude li sílit vlna antiislamismu, bude nutné rakouské ženy požádat, aby ze solidarity začaly nosit muslimské šátky.“ Tak se minulý týden vyjádřil rakouský prezident Alexander Van...
Jak zblbnout Francouze
MRAČNA NAD EVROPOU: MAJETKOVÉ DANĚ
RAKOUSKO NAŠLO ZPŮSOB, JAK OBČANŮM ZDANÍ VYHLEDÁVÁNÍ NA GOOGLU A VYSTAVOVÁNÍ NA SOCIÁLNÍCH MÉDIÍCH

SEVERNÍ KOREA ZAHÁJILA NEJVĚTŠÍ VOJENSKÉ MANÉVRY V HISTORII. USA A ČÍNA PŘED NEVZRATNÝMI NÁSLEDKY


SEVERNÍ KOREA ZAHÁJILA NEJVĚTŠÍ VOJENSKÉ MANÉVRY V HISTORII. USA A ČÍNA PŘED NEVZRATNÝMI NÁSLEDKY
Severní Korea spustila největší vojenské cvičení v dějinách. Přichází právě v době, kdy Kim Čong un zkoušel jaderné testy. Dvě největší světové mocnosti USA a Čína varuj...
TO PRAVÉ UMĚNÍ: UDĚLAT DEAL S KIMEM
Robot se konečně dostal do nitra bloku Fukušimy a hned se musel vrátit
India s nadrozmernými bankovkami a barterom

NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH SE OBJEVILO VIDEO Z MASAKRU V ISTANBULU


NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH SE OBJEVILO VIDEO Z MASAKRU V ISTANBULU
Na sociálnej sieti boli zverejnené drsné zábery z teroristického útoku v Istanbule. Kamerový systém totiž zachytil muža vyzbrojeného zbraňou pri streľbe na ľudí v klube i pred podnikom ...
MÉDIA MLČÍ. TISÍCE PALESTINSKÝCH A IZRAELSKÝCH ŽEN POŘÁDANÍ DVOUTÝDENNÍ POCHODY MÍRU
Cesta do Aleppa: co je pohřbeno propagandou
PŮJDEME DO MEKKY A VĚŘÍCÍ NEVRAŽDÍME

JIHOAFRIČANÉ SE VZDALI JADERNÝCH ZBRANÍ A CO ZA TO ZÍSKALI?


JIHOAFRIČANÉ SE VZDALI JADERNÝCH ZBRANÍ A CO ZA TO ZÍSKALI?
„Jestliže nebudete bojovat za právo, když můžete snadno zvítězit, jestli nebudete bojovat, když vítězství bude jisté a ne tak drahé, můžete dojít k okamžiku, kdy budete muset ...
Tyhle děti nepotřebují solární panely
Jak Evropská unie pomáhá Africe k chudobě
JAK JE TO S TÍM LVEM?

ČEHO JE SCHOPNÁ NOVÁ ČÍNSKÁ LETADLOVÁ LOĎ?


ČEHO JE SCHOPNÁ NOVÁ ČÍNSKÁ LETADLOVÁ LOĎ?
Druhá letecká loď vojenského námořnictva Čínské lidové osvobozenecké armády byla 26. dubna slavnostně spuštěna na vodu v přístavu Ta lien. Stala se první lodí této třídy, ...
Ako v Číne kapitalizmus vyrástol
Drazí Číňané, jste fakt drazí
Ekonomický příběh naší doby. Proč Čína dovolí kritiku na Facebooku

PROČ SE RUSŮM STÝSKÁ PO KOMUNISMU


PROČ SE RUSŮM STÝSKÁ PO KOMUNISMU
Nostalgie po sovětské éře je v Rusku široce rozšířená a socialistické ideje jsou i nadále nesmírně populární – z průzkumů pravidelně vychází najevo, že více než dvacet let po...
POLICEJNÍ BRUTALITA NA DEMONSTRACÍCH V RUSKU: KŘEČE PUTINOVSKÉ OLIGARCHIE?
STOVKY RUSŮ BYLO ZADRŽENO POTÉ, CO SE V NEDĚLI ZEMÍ PŘEHNALA VLNA PROTIKORUPČNÍCH PROTESTŮ
STALIN – GRUZÍNSKÝ TYGR: CESTA K MOCI (I.)

KORUPCIA AKO FENOMÉN ŠTÁTNEJ ROVNOSTÁRSKEJ SPOLOČNOSTI


KORUPCIA AKO FENOMÉN ŠTÁTNEJ ROVNOSTÁRSKEJ SPOLOČNOSTI
Každý si uvedomuje, že korupcia je vážny problém súčasnej spoločnosti. Už nie každý si uvedomuje, že korupcia ako rozkrádanie verejných zdrojov priamo súvisí s existenciou štátnej...
ŽURNALISTA VYŠETŘUJÍCÍ NEBEZPEČNOU CIA ZAVRAŽDĚN PŘI HAVÁRII „HACKNUTÉHO AUTA“
DANĚ JSOU PODVODEM POLITICKÝCH ELIT (I.)
Celosvetová vojna proti hotovosti

Masový vrah Volkswagen


Masový vrah Volkswagen
Viete čo je „emisné obviňovanie“? Ak produkujete emisie, ste zodpovedný za globálne otepľovanie a ďalšie negatívne efekty a keď sa diskusia rozbehne, tak sa ľahko premostí k ...
Nie, korporácie nie sú viac ako štáty
Microsoft kupoval draze. LinkedIn tleská daňovým rájům
Potemkinove emisie

Kedy už Bitcoin konečne padne?


Kedy už Bitcoin konečne padne?
Za napísanie tohto článku môže kamarát, ktorý sa rozhodol investovať do Bitcoinu. Pozrel si cenu a len povzdychol, že či je zase na 1000 dolároch. Samozrejme mojou odpoveďou bolo, že ...
Decentralizace všeho: Svět bez prostředníků na dosah
Kdo je Satoshi Nakamoto?
Jak svítí hodinky

KRYPTO 8: MĚNOVÝ DISENT


KRYPTO 8: MĚNOVÝ DISENT
Bitcoin není anonymní měna. Vývoj v kryptosvětě však ubíhá mílovými kroky a tuto mezeru zaplňují jiné kryptoměny. Pojďme se s nimi seznámit.
Bitcoin nám stresuje
KRYPTO 6: NA ROZCESTÍ. ROZŠTĚPÍ SE BITCOIN?
Bitcoin si naďalej drží hodnotu

Dronové války: Spojené státy s izraelskou technologií proti dronům IS


  Dronové války: Spojené státy s izraelskou technologií proti dronům IS
V Sýrii a Iráku vypukly dronové války. USA zakoupily do bojů s malými weaponizovanými drony „islámského státu“ izraelskou zbraň. Pentagon o detailech mlčí, ale podle odborníků tu ...
Druhá světová válka a její ekonomické důsledky
Nacionální socialismus a komunismus (3/4)
Nejpodstatnější otázka o ISIS, kterou si nikdo nepokládá

Voľby: ide o všetko/nič


Voľby: ide o všetko/nič
Po období vymývania mozgov „prispôsobilými“ prisťahovalcami, prichádza vymývanie volebné. Môžeme si to všimnúť množstvom billboardov po celom meste, kde už nevidíme reklamu na ...
Merkelovej a EU vôbec im neide o dobro ľudí ohrozených vojnou
EKONÓMIA PO LOPATE #2 – AKO JURKO KAPITÁL VYMYSLEL
V zajetí megalomanie

Štvrtý oriešok pre Popolušku


Štvrtý oriešok pre Popolušku
Už je to vonku. Druhé pokračovanie mimoriadne úspešnej filmovej rozprávky Tri oriešky pre Popolušku bude nepochybne najočakávanejšou televíznou premiérou tohtoročných Vianoc...
Máte nějakého nepřítele? Věnujte mu svoji televizi!
Jediho cesta k džihádu: Radikalizace Luka Skywalkera
Kterak lovci trofejí zachraňují lvy

Version:1.21 2013-06-18 Generated in 0.028 s
good positive news inspirational stories articles | dôležité informácie denné správy aktuálne spravodajstvo | important actual news leaked informations spies spy espionage | handmade ručná výroba výrobky ručná práca predaj obchod handmade Náušnice náramky dekorácie Náhrdelníky Handmade obchod ručné práce hand made | zlata maska na tvar, kolagenova maska na tvar, kolagenova maska na oci, zlata maska na oci, cierna maska na tvar proti akne