Dokumenty
Obrázky
Videá
Fórum
 
 

A kto by staval cesty?


A kto by staval cesty?

Je obľúbená otázka skeptikov rozširovania súkromnej iniciatívny aj do oblastí, ktoré dneska spravuje verejný sektor. Medzimestské a diaľkové cesty však už v zásade nie sú problém. Dnešné technológie umožňujú bezproblémový spôsob vylúčenia neplatičov a zo stavania diaľnice sa tým pádom stáva regulárny biznis. Navyše aj v minulosti stavali súkromné spoločnosti tisíce kilometrov diaľkových ciest (Klien, 1990 a Block, 2009). Horšie to je však s cestami priamo v meste. A ešte horšie s chodníkmi v centre veľkomiest. Problémom je starý strašiak ekonómov kolektívny statok. Ak je z nejakého (technického/ekonomického) dôvodu nemožné vylúčiť spotrebiteľa z užívania statku, ten nebude mať priamu motiváciu naň prispieť a tým pádom nebude mať potenciálny producent motiváciu (a hlavne zdroje) poskytovať tento statok.

V prípade chodníkov takýto problém vzniká hneď na dvoch úrovniach. Najskôr tu máme problém s chodcami, ktorých je pomerne nákladne/technicky náročne zaťažiť platbami (a keby sa to aj podarilo, bolo by to neoptimálne riešenie z pohľadu ekonómie blahobytu, keďže hranične náklady na dodatočného spotrebiteľa sú (spravidla) nulové, rovnaká by mala byť aj cena za využívanie statku). Na druhej strane, ak sa niekto (napr. vlastník budovy/obchodu) rozhodne vybudovať chodník medzi dvoma bodmi, toto jeho rozhodnutie prináša pomerne vysoké benefity aj tretím stranám vlastníkom okolitých budov a obchodov. Keďže náš dobrovoľný budovateľ nie je schopný zaťažiť poplatkom tieto externé benefity, nebude ich brať do úvahy a teda nebude budovať optimálne množstvo chodníkov. Inak povedané ide o problém pozitívnych externalít. Toľko k všeobecne rozšírenej a vyučovanej teórii trhových zlyhaní. Opustíme teraz školské lavice a pozrime sa von z okna - ako to funguje v realite.

Tu však hneď narážame na prvý problém. Dnes majú prakticky všetky mestá a ich centrá verejne spravované chodníky (historické dôkazy o tom, že tomu tak vždy nemuselo byť, pozri napr. prácu (Beito, Smith, 1990) o súkromnej kanalizácii a chodníkoch v 19. storočí v St. Louis). Preto sa o možnostiach súkromnej iniciatívy v ponúkaní "chodníkov" vždy diskutuje buď v minulom čase alebo v podmieňovacom tvare. Pričom obidva spôsoby sú pre skeptikov často nepresvedčivé. Prvý považujú za irelevantný pre dnešné podmienky a druhý ako čistú špekuláciu.

V tomto článku však chcem ukázať, že takýmto skeptikom môžeme ukázať aktuálny a nehypotetický príklad fungovania súkromných chodníkov. A pritom pre dôkaz netreba chodiť ďaleko (ak bývate v niektorom z veľkomiest), stačí sa pozrieť hore - nad vaše hlavy. Tam totižto uvidíte zaujímavé veci "nebeské chodníky", tzv. skyways, inak povedané klimatizované chodby medzi budovami a mrakodrapmi klenúce sa cez celé ulice. Ak sa na tieto výškové chodníky pozrieme optikou vyššie opísanej teórie, prídeme k rovnakým záverom ako pri ich klasických náprotivkoch. Problém sú znova kolektívne statky a pozitívne externality. Tieto skyways však zaujali dvoch ekonómov Montgomeryho a Beana (1999). Tí sa rozhodli porovnať vybavenosť týmito modernými chodníkmi v rôznych mestách v USA a Kanade. Konkrétne medzi mestami, kde skyways buduje a financuje verejná autorita a takými, kde tieto činnosti vykonávajú výhradne súkromné spoločnosti. Ich výsledky boli relatívne prekvapujúce. Relatívne preto, lebo ich prekvapivosť závisí od prvotných očakávaní, ktoré zas závisia od toho, akú predikčnú silu pripisujete vyššie opísanej teórii trhového zlyhania.

V skratke prišli na to, že mestá, kde boli tieto kolektívne statky ponechané na súkromnú iniciatívu, bez dotácii, bez špeciálnej starostlivosti a nekládli im regulačné bariéry pod nohy, prekonali v poskytovaní služieb skyways tie mestá, kde boli tieto služby poskytované verejne, dotované a verejná autorita silno regulovala ich výstavbu. Dva najväčšie systémy skyways v rámci USA a Kanady sú v mestách, kde je táto služba poskytovaná súkromne a verejný sektor sa drží v úzadí. V Minneapolis dosahuje sieť skyways dĺžku až 18 km a Houstone 9,7 km. Pričom najväčšie verejné poskytované systémy skyways zaostávajú za ich súkromnými kolegami. Aj keď priame porovnanie môže pomôcť pri prvotnej predstave, autori vykonali taktiež ďalšie štatistické porovnanie s tým, že kontrolovali rôzne faktory ako veľkosť a hustota mesta, počasie, aké staré boli stavby, kriminalitu, veľkosť hromadnej dopravy atď. Aj v tomto porovnaní vyšli mesta so súkromnými skyways ako víťazné. Množstvo samotných skyways však nebolo jediným kritériom, ktoré autori porovnávali. Zamerali sa taktiež na porovnanie toho ako dobre integrovaný bol systém v jednotlivých mestách. Inak povedané, ako ďaleko môže prejsť chodec bez toho, aby musel opustiť sieť budov a vyjsť von. Výsledky ukazujú, že z 8 najviac integrovaných systémov je až 5 miest s laissez faire politikou vo vzťahu k skyways.

Ako je možné, že mestá, kde verejná autorita nefinancuje "nebeské chodníky" a prepájanie celých systémov je ponechané na dobrovoľné vyjednávanie medzi súkromnými spoločnosťami, dokážu prinajmenšom držať krok s ostatnými mestami a dokonca ich aj často prekonajú? Odpoveďou je jednoduchá - ľudská vynaliezavosť v spojení s túžbou po zisku. Tam kde existujú potenciálne výnosy, ale môže byť problematické ich realizovať, ľudia proste nevyhodia rukami do vzduchu a nevzdajú sa. Majitelia budov si jednoducho spojili bezplatné poskytovanie služby kolektívneho statku so zvýšením atraktivity ich priestorov a pochopili, že takto môžu zarobiť ešte viacej. Nielen že dokázali premeniť často nízko hodnotné prvé poschodia na výnosné obchodné priestory; ale ako sa spájali s ostatnými, rástol význam ich nehnuteľnosti. Obdobné niečo poznáme aj my, nákupne centra budujú rozsiahle parkovacie komplexy a nikomu to nepríde divné.

Tento článok neprichádza s tvrdením, že množstvo súkromných chodníkov vo vzduchu je efektívne v zmysle nejakého (Pareto) optimálneho kritéria. V skutočnosti nie je. Rovnako však tomu tak nie je ani v mestách, ktoré budujú skyways systémy prostredníctvom verejných zdrojov. Hlavným tvrdením článku teda nie je, že skyways niekedy nahradia klasické chodníky. Ale skôr skromnejší dôkaz, že súkromná iniciatíva sa môže vyrovnať tej verejnej aj v poskytovaní špecifického kolektívneho statku, pričom ho ponúka rovnako na bezplatnej báze. Navyše výhodou súkromného spôsobu poskytovania je absencia problémov často prítomných pri verejnom zabezpečovaní - od korupcie, cez nemožnosť kalkulácie ziskovosti až po charakteristickú neefektivitu a byrokraciu. Samotní autori štúdie upozorňujú, že verejne poskytované skyways mali niekedy až dvojnásobnú cenu oproti súkromným.

KLEIN, D. 1990. The Voluntary Provision of Public Goods? The Turnpike Companies of Early America
BLOCK, W. 2009. The Privatization of Roads and Highways.
MONTGOMERY, M BEAN, R. 1999. Market failure, government failure, and the private supply of public goods: The case of climate-controlled walkway networks.



Author: Robert Chovanculiak # MymaRemo94
Slovensko2014-10-291
-
 47%  ( 5 people voted )
+
A načo sú pre Slováka cesty-ktoré všetci vidia-radšej tunel.-to je už iná káva-ako mat z nových tunelov vlastný osoh a radost z prace-Cesta ako cesta !
ferda # XimaHifu28
-
 50%  ( 0 people voted )
+
2014-10-30 15:57:26 58d4285f

Meno:

Čo je tripcode?
Tripcode je hash hesla, pomocou ktorého môžete byť identifikovany od ostatných. Toto nevyžaduje registráciu a budete aj naďalej anonymný. Heslo sa neuloží na server.
Tripcode:
(odporúčané)
Čo je toto?
Anti-spam ochrana proti robotom. Vpíšte prosím dve číslovky v desiatkovej podobe.
de   päť
(zadajte číslicami)

Podmienky používania služieb dolezite.sk beriem na vedomie a súhlasim s nimi. Kliknúť tu pre celý text.

Voliteľné URL video, obrázok alebo Google mapa:







Podporte nás aj cez BITCOINY



12KLBuVu1m6seK23BatQAMBtyngMKtKacn

V prípade, že chcete prispieť na chod dolezite.sk môžete tak učiniť zaslaním akéhokoľvek finančného príspevku na účet 420 208 3850 / 8360 mBank (SK47 8360 0000 0042 0208 3850), variabilný symbol: 4444.
Do účelu platby môžete uviesť Vaše meno, ktoré bude zverejnené s poďakovaním. Vyzbierané finančné prostriedky budú použité na skvalitňovanie a chod dolezite.sk.
Najlepšie za týždeň
Najčítanejšie za týždeň

Kde sa berú zlí ľudia?


  Kde sa berú zlí ľudia?
Sociologické a psychologické experimenty už zo svojej podstaty atakujú hranice porušovania etiky, morálky či práva. Nikdy sa ich nerobilo veľa a tie, ktoré sa kedysi vykonali, dnes už ...
Vládam sa začína Bitcoin páčiť
ZÁNIK SVOBODY JEDNOTLIVCE ZNAMENÁ ZÁNIK NAŠÍ (EUROATLANTICKÉ) CIVILIZACE. DOJDE NÁM TO JEŠTĚ VČAS?
KOHO V SKUTOČNOSTI CHRÁNI ŠTÁTNA OCHRANA SPOTREBITEĽA?

Porušovanie listového tajomstva v podaní Andreja Danka


Porušovanie listového tajomstva v podaní Andreja Danka
V dôsledku rozhodnutia Andreja Danka dochádza v NR SR k porušovaniu listového tajomstva. Ako totiž odhalil Igor Matovič z OĽaNO, predseda parlamentu nariadil, aby boli poslancom kontrolovan...
Konečne vyhrávame nad Čechmi, aspoň v rámci regulovania
Koncesionárske poplatky bolia a tak je to dobre
Potrebuje každý operačný program vlastné logo?

PROTIVLÁDNÍ DEMONSTRACE VE VENEZUELE SE VYMYKAJÍ KONTROLE, JSOU HLÁŠENY STOVKY ZRANĚNÝCH


PROTIVLÁDNÍ DEMONSTRACE VE VENEZUELE SE VYMYKAJÍ KONTROLE, JSOU HLÁŠENY STOVKY ZRANĚNÝCH
Středeční masové protivládní demonstrace ve Venezuele mají dalšího mrtvého a přes 160 zraněných, informovala dnes agentura DPA...
VENEZUELA, apríl 2017: ČIRÁ HRŮZA
KUBÁNCI CHTĚJÍ KAPITALISMUS
Venezuela a Farma zvířat

RAKOUSKÝ PREZIDENT ODHALIL SVÉ POSTOJE: „ŽENY, ZAHALTE SE“


RAKOUSKÝ PREZIDENT ODHALIL SVÉ POSTOJE: „ŽENY, ZAHALTE SE“
„Bude li sílit vlna antiislamismu, bude nutné rakouské ženy požádat, aby ze solidarity začaly nosit muslimské šátky.“ Tak se minulý týden vyjádřil rakouský prezident Alexander Van...
Jak zblbnout Francouze
MRAČNA NAD EVROPOU: MAJETKOVÉ DANĚ
RAKOUSKO NAŠLO ZPŮSOB, JAK OBČANŮM ZDANÍ VYHLEDÁVÁNÍ NA GOOGLU A VYSTAVOVÁNÍ NA SOCIÁLNÍCH MÉDIÍCH

SEVERNÍ KOREA ZAHÁJILA NEJVĚTŠÍ VOJENSKÉ MANÉVRY V HISTORII. USA A ČÍNA PŘED NEVZRATNÝMI NÁSLEDKY


SEVERNÍ KOREA ZAHÁJILA NEJVĚTŠÍ VOJENSKÉ MANÉVRY V HISTORII. USA A ČÍNA PŘED NEVZRATNÝMI NÁSLEDKY
Severní Korea spustila největší vojenské cvičení v dějinách. Přichází právě v době, kdy Kim Čong un zkoušel jaderné testy. Dvě největší světové mocnosti USA a Čína varuj...
TO PRAVÉ UMĚNÍ: UDĚLAT DEAL S KIMEM
Robot se konečně dostal do nitra bloku Fukušimy a hned se musel vrátit
India s nadrozmernými bankovkami a barterom

NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH SE OBJEVILO VIDEO Z MASAKRU V ISTANBULU


NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH SE OBJEVILO VIDEO Z MASAKRU V ISTANBULU
Na sociálnej sieti boli zverejnené drsné zábery z teroristického útoku v Istanbule. Kamerový systém totiž zachytil muža vyzbrojeného zbraňou pri streľbe na ľudí v klube i pred podnikom ...
MÉDIA MLČÍ. TISÍCE PALESTINSKÝCH A IZRAELSKÝCH ŽEN POŘÁDANÍ DVOUTÝDENNÍ POCHODY MÍRU
Cesta do Aleppa: co je pohřbeno propagandou
PŮJDEME DO MEKKY A VĚŘÍCÍ NEVRAŽDÍME

JIHOAFRIČANÉ SE VZDALI JADERNÝCH ZBRANÍ A CO ZA TO ZÍSKALI?


JIHOAFRIČANÉ SE VZDALI JADERNÝCH ZBRANÍ A CO ZA TO ZÍSKALI?
„Jestliže nebudete bojovat za právo, když můžete snadno zvítězit, jestli nebudete bojovat, když vítězství bude jisté a ne tak drahé, můžete dojít k okamžiku, kdy budete muset ...
Tyhle děti nepotřebují solární panely
Jak Evropská unie pomáhá Africe k chudobě
JAK JE TO S TÍM LVEM?

ČEHO JE SCHOPNÁ NOVÁ ČÍNSKÁ LETADLOVÁ LOĎ?


ČEHO JE SCHOPNÁ NOVÁ ČÍNSKÁ LETADLOVÁ LOĎ?
Druhá letecká loď vojenského námořnictva Čínské lidové osvobozenecké armády byla 26. dubna slavnostně spuštěna na vodu v přístavu Ta lien. Stala se první lodí této třídy, ...
Ako v Číne kapitalizmus vyrástol
Drazí Číňané, jste fakt drazí
Ekonomický příběh naší doby. Proč Čína dovolí kritiku na Facebooku

PROČ SE RUSŮM STÝSKÁ PO KOMUNISMU


PROČ SE RUSŮM STÝSKÁ PO KOMUNISMU
Nostalgie po sovětské éře je v Rusku široce rozšířená a socialistické ideje jsou i nadále nesmírně populární – z průzkumů pravidelně vychází najevo, že více než dvacet let po...
POLICEJNÍ BRUTALITA NA DEMONSTRACÍCH V RUSKU: KŘEČE PUTINOVSKÉ OLIGARCHIE?
STOVKY RUSŮ BYLO ZADRŽENO POTÉ, CO SE V NEDĚLI ZEMÍ PŘEHNALA VLNA PROTIKORUPČNÍCH PROTESTŮ
STALIN – GRUZÍNSKÝ TYGR: CESTA K MOCI (I.)

KORUPCIA AKO FENOMÉN ŠTÁTNEJ ROVNOSTÁRSKEJ SPOLOČNOSTI


KORUPCIA AKO FENOMÉN ŠTÁTNEJ ROVNOSTÁRSKEJ SPOLOČNOSTI
Každý si uvedomuje, že korupcia je vážny problém súčasnej spoločnosti. Už nie každý si uvedomuje, že korupcia ako rozkrádanie verejných zdrojov priamo súvisí s existenciou štátnej...
ŽURNALISTA VYŠETŘUJÍCÍ NEBEZPEČNOU CIA ZAVRAŽDĚN PŘI HAVÁRII „HACKNUTÉHO AUTA“
DANĚ JSOU PODVODEM POLITICKÝCH ELIT (I.)
Celosvetová vojna proti hotovosti

Masový vrah Volkswagen


Masový vrah Volkswagen
Viete čo je „emisné obviňovanie“? Ak produkujete emisie, ste zodpovedný za globálne otepľovanie a ďalšie negatívne efekty a keď sa diskusia rozbehne, tak sa ľahko premostí k ...
Nie, korporácie nie sú viac ako štáty
Microsoft kupoval draze. LinkedIn tleská daňovým rájům
Potemkinove emisie

Kedy už Bitcoin konečne padne?


Kedy už Bitcoin konečne padne?
Za napísanie tohto článku môže kamarát, ktorý sa rozhodol investovať do Bitcoinu. Pozrel si cenu a len povzdychol, že či je zase na 1000 dolároch. Samozrejme mojou odpoveďou bolo, že ...
Decentralizace všeho: Svět bez prostředníků na dosah
Kdo je Satoshi Nakamoto?
Jak svítí hodinky

KRYPTO 8: MĚNOVÝ DISENT


KRYPTO 8: MĚNOVÝ DISENT
Bitcoin není anonymní měna. Vývoj v kryptosvětě však ubíhá mílovými kroky a tuto mezeru zaplňují jiné kryptoměny. Pojďme se s nimi seznámit.
Bitcoin nám stresuje
KRYPTO 6: NA ROZCESTÍ. ROZŠTĚPÍ SE BITCOIN?
Bitcoin si naďalej drží hodnotu

Dronové války: Spojené státy s izraelskou technologií proti dronům IS


  Dronové války: Spojené státy s izraelskou technologií proti dronům IS
V Sýrii a Iráku vypukly dronové války. USA zakoupily do bojů s malými weaponizovanými drony „islámského státu“ izraelskou zbraň. Pentagon o detailech mlčí, ale podle odborníků tu ...
Druhá světová válka a její ekonomické důsledky
Nacionální socialismus a komunismus (3/4)
Nejpodstatnější otázka o ISIS, kterou si nikdo nepokládá

Voľby: ide o všetko/nič


Voľby: ide o všetko/nič
Po období vymývania mozgov „prispôsobilými“ prisťahovalcami, prichádza vymývanie volebné. Môžeme si to všimnúť množstvom billboardov po celom meste, kde už nevidíme reklamu na ...
Merkelovej a EU vôbec im neide o dobro ľudí ohrozených vojnou
EKONÓMIA PO LOPATE #2 – AKO JURKO KAPITÁL VYMYSLEL
V zajetí megalomanie

Štvrtý oriešok pre Popolušku


Štvrtý oriešok pre Popolušku
Už je to vonku. Druhé pokračovanie mimoriadne úspešnej filmovej rozprávky Tri oriešky pre Popolušku bude nepochybne najočakávanejšou televíznou premiérou tohtoročných Vianoc...
Máte nějakého nepřítele? Věnujte mu svoji televizi!
Jediho cesta k džihádu: Radikalizace Luka Skywalkera
Kterak lovci trofejí zachraňují lvy

Version:1.21 2013-06-18 Generated in 0.06 s
important actual news leaked informations spies spy espionage | dôležité informácie denné správy aktuálne spravodajstvo | good positive news inspirational stories articles | handmade ručná výroba výrobky ručná práca predaj obchod handmade Náušnice náramky dekorácie Náhrdelníky Handmade obchod ručné práce hand made | zlata maska na tvar, kolagenova maska na tvar, kolagenova maska na oci, zlata maska na oci, cierna maska na tvar proti akne